Saturday, May 28, 2011

Canada: Dream or Nightmare ?

Hello, Hello, Welcome To Canada !!! Asa am fost intampinati pe Pearson Airport, Toronto. Trebuie sa recunosc ca in acel moment mi s-a facut pielea de gaina, de emotii si entuziasm, ca in sfarsit mi-am vazut visul din ultimul an plin de pregatiri cu ochii!
In ultimele articole am scris parti bune si parti mai putin bune ce ofera aceasta tara Canada. Aceste articole au fost scrise din experienta proprie sau din experienta altora, DAR de pe teritoriu Canadian. Ce vreau eu sa spun cu asta ? Am avut discutii cu romani aici, care nu sunt foarte multumiti de Canada si care afirmau ca, Canada era vazuta mai ROZ din Romania, mai exact de pe forumurile de emigrare pentru Canada decat din Canada. Totodata se pare ca in toate forum-urile pentru emigrare sunt prezentate doar partile bune a acestei tari si sunt omise intentionat cele rele. Imi amintesc cand eu si sotul meu le citeam si trebuie sa recunosc ca iti dau impresia si chiar te imbata cu apa rece referitor la Canada. Promoveaza Canada cu brio ! In ideea ca este o tara frumoasa si atata timp cat esti descurcaret si priceput in toate nu ai cum sa nu-ti gasesti de munca sau sa reusesti in aceasta minunata tara. Totusi in ciuda promovarii consider ca fiecare ar trebui sa studieze mai bine fenomenul Canada si sa intrebe mai multe surse. De exemplu daca cunosti oameni ce deja traiesc aici INTREABA-I pe ei pentru ca experienta lor reala este diferita decat experienta citita / virtuala a unor persoane virtuale, necunoscute de tine. Totodata e bine sa iti iei informatiile din mai multe surse , inclusiv cele oficiale si sa citetsi cat poti de mult despre o tara inainte sa emigrezi. Emigrarea este un risc, iar viata este un joc de noroc. Sunt convinsa ca sunt unele persoane care ma vor contrazice aici , INSA eu sunt convinsa de aceasta realitate atata timp cat esti o persoana normala ce nu dispune de averi colosale si te bazezi doar pe tine. Multi romani din Canada spun ca daca ar fi stiut adevarul despre Canada, adevarata fata a Canadei atunci ei nu ar mai fi emigrat. Eu nu spun ca nu este posibil, DAR totodata stiu ca sunt multi romani ce au venit in aceasta tara stiind foarte bine la ce sa se astepte in momentul emigrarii si mai mult stiau ce vroiau de la tara asta. Sunt multi romani care au cautat in primul rand o tara civilizata, cu drept de residenta permanenta, cu drepturi egale ca ceilalti cetateni si nu in ultimul rand faptul ca dupa 3 ani poti aplica pentru cetatenia canadiana este un mare plus din punctul multora de vedere. Eu am lucrat in Europa, am calatorit in cateva tari si stiu ca Europa este satula de romani/ tigani si ca romanii nu sunt foarte bine vazuti in Europa. Daca vorbesti cu " canadienii" de aici vei vedea ca fiecare "vine" de undeva si ca toti sunt emigranti mai mult sau mai putini. Exista si aici rasism dar nu este permis, cu atat mai mult agresiunea.
Daca vrei sa emigrezi legal intr-o tara "civilizata" si sa primesti cetatenia foarte repede atunci Canada este solutia ta. Daca vrei sa faci cariera, Canada poate fi solutia ta , dar si USA. Daca vrei sa te imbogatesti, USA este una dintre solutiile tale. Una peste alta Canada este o tara buna de emigrat, insa vei vedea ca este foarte greu sa inaintezi fara scoala, ca prin urmare fara ani de sacrificiu. Ca in orice proces de emigrare este foarte important emigrantul. Emigrantul depine de multi factori ca si varsta lui de exemplu sau daca are sau nu are copii, ce fel de pregatire din punct de vedere a meseriei are, etc. Daca te aflii in floarea varstei, nu ai copii si esti dispus si iti doresti o carierea atunci Canada este plina de posibilitati. Daca emigrezi ca si familie in Canada, cu copii, nevasta si esti genul "bun la toate" vei avea socul vietii tale in aceasta tara. Vei vedea ca cu pregatirea din tara NU vei prinde decat un job de supravietuire apoi desi vrei sa mergi la scoala pentru un job mai bun vei vedea ca ai nevoie de bani pentru a platii cheltuielile , ca prin urmare nu vei merge la scoala si vei muncii mult ca sa ai un acoperis si mancare pe masa. Toronto e foarte scump, gen o persoana abia daca isi permite sa plateasca singura o garsoniera, sa pape si sa isi plateasca cheltuielile gen : cell phone, internet, cable, transportation, etc. Aici daca nu ai un salariu bun esti nevoit sa imparti locuinta si totodata sa imparti cheltuielile cu o alta persoana. Masina este o necesitate aici din cauza distantelor mari, insa daca trebuie sa platesti rata la ea + insurance/luna + gas te poate ajunge pana la $1,000/ luna. Multi poate cred ca este o gluma, insa nu este, eu am platit $1,000/ luna timp de 6luni. Insurance este obligatoriu aici, iar mafia celor de la asigurari si nesimtirea lor este de neimaginat. Poti sa conduci tu 30 de ani in alta tara aici o iei de la zero si NU iti este recunoscuta experienta, asta ca sa traga bani la asigurare esti un "new driver". Eu am avut in Romania carnet 4 ani de zile aici NU mi-a fost recunoscut nimic si cand m-am dus sa imi fac asigurare s-au oferit sa "ma accepte" in schimbul a $500/ luna. Nu am acceptat, dar am gasit mai ieftin pentru un timp apoi fara sa am vreun ticket sau accident mi-a ridicat insurance la 150 $ in plus fata de ce plateam deja. Explicatia lor ? A crescut rata la insurance. Ok... dar ce legatura are asta cu mine? Eu conduc deja de un an am deja experienta si tu in loc sa mi-o scazi mi-o urci si nu oricum cu $150 in plus pe luna ?! Despre frustrarile mele si nu numai despre companiile astea de insurance pot vorbii la nesfarsit. Ce trebuie sa stie un nou venit este ca ai nevoie de masina, este o necesitate, NU un lux, insa sa iti poti permite o masina este un lux. Cand spun lux vorbesc despre faptul ca se duc lunar bani grei pe masina si daca nu sunt doua joburi in casa NU iti permiti masina, cel putin nu la inceput.
Ca sa revin la ce am inceput mai sus, romanul ce emigreaza in Canada trebuie sa isi faca tema de acasa si sa nu se bazeze orbeste pe ce citeste sau ce aude. Orice emigrare este dificila si grea la inceput, pana trece perioada de adaptare la tot ce e nou si necunoscut, apoi incet incet incepi sa te gandesti ce poti face, sa produci mai mult sa inaintezi. Multi romani se baga in constructii si la pus de ceramica, respectiv faiantari. In aceste meserii nu ai nevoie de scoala, iar banul e bun. Daca iti faci firma ta de pus ceramica vei observa ca banul este si mai bun. Orice ai face trebuie sa intelegi ca in Canada se munceste, stresul este mai mare poate pentru unii, pentru altii la fel, dar in timp poti observa roadele muncii tale. Totodata daca sunt doua persoane si muncesc amandoua si nu au copii, ei pot face economii si pot strange un ban linistit pentru down payment la casa sau la ce viseaza ei. Asta bineinteles daca esti tipul care strange banu, daca mananci in fiecare zi in oras si iti place bautura, mai ai si o slabiciune pentru lucrurile de calitate si Brand-uri NU poti economisii nici un ban. E bine sa enjoy life, dar e bine sa mai faci si sacrificii din cand in cand , altfel timpul trece, anii zboara, iar tot ce ai strans este intr-un mic sifonier dintr-un rental apartment, ceea ce nimeni nu vrea sa ajunga sa detina.
Se poate trai modest in Canada, se poate trai regeste in Canada, dar se poate si abia abia supravietuii in Canada, depinde de om cat e de destept, de priceput, de norocos, depinde de om si de norocul lui in viata...
Totodata cred ca emigrantii se impart in multe si diferite categorii si ca fiecare trebuie sa stie exact ce fel de asteptari realiste are de la Canada si atunci cand ajunge aici sa compare ce stia sau ce credea ca stie despre Canada cu realitatea. Daca aceste doua sunt apropriate si ii place Canada atunci va fi fericit, implinit si bucuros ca a emigrat, ca a sacrificat atata pentru el si familia lui.
Eu personal am venit in Canada pentru viitorii mei copii, pentru a le oferii lor un viitor mai bun, o viata cu mai multe posibilitati. Imi era clar din prima ca eu o sa trebuiasca sa ma sacrific pentru ca lor sa le mearga bine, pentru ca ei sa se nasca intr-o tara civilizata, sa vorbeasca engleza fara accent si sa aibe acces la viata de aici. Eu insa va trebui sa muncesc mult, sa accept sa lucrez ore suplimentare, sa lucrez de sarbatori, ceea ce am si lucrat de 3 ani incoace, intr-un cuvant sa ma sacrific pentru a le da sansa copiilor mei la un viitor mai bun. Totodata imi ajut cum pot si familia din Romania, ceea ce din Romania nu mi-as fi permis sa-i ajut financiar, mai mult poate eu eram aceea care avea nevoie de ajutor financiar de la ei.
Una peste alta, mie imi place Canada, NU regret INCA ca am emigrat si anul asta implinim 3 ani de Canada si o sa si aplicam pentru cetatenie. La capitolul realzari pot spune ca am realizat destule in acesti 2ani jumate de Canada. Am fost in Romania, ne-am aranjat apartamentul incat sa ne simtim ca acasa in el, avem doua pisicute minunate ce le iubim si le adoram, conduc masina ce mi-am dorit-o si pe care in Romania nu mi-as fi putut-o permite si .... pot spune sincer ca traiesc modest in Canada. Pot sa pun bani la ciorap, pot sa si economisesc pentru un concediu si in viitorul apropiat unul dintre noi va incepe scoala in Canada. Nu pot decat sa sper ca dupa scoala, posibilitatile si income-ul nostru va creste, apoi o sa incepem sa ne intemeiem familia mult dorita.
Sper ca experienta mea canadiana si sfaturile mele sa ajute romanii ce sunt acasa si vor sa emigreze in Canada si totodata sa deschida ochii unora care cred in basme, si si-au creat iluzii despre viata de aici. Este greu insa NU imposibil ! Cei care vor sa reuseasca in Canada vor reusii, insa nu trebuie sa renunte daca este greu la inceput pentru ca este normal sa fie greu la inceput... de aceea se numeste inceput. Inceputul mereu este greu, dificil, dar timpul rezolva multe...
Sper ca nu v-am plictisit prea mult si chiar sper sa va fie de folos informatiile de pe blogul meu. Va las cu bine !

8 comments:

royan32 said...

Da, este adevarat ca Europa este satula de romani si tigani, pt ca dupa parerea mea, desi se stia ca asa se va intampla odata cu deschiderea granitelor asta s-a urmarit, dar nu despre asta vreau sa vorbesc. Spre deosebire de Canada sau State unde te duci si iei teapa cu studiile, in Europa sotului meu 2 tari i-au propus contracte de munca pe meseria lui, dar desi nu-i recunosc diploma din ro se poate face recunoasterea studiilor! Cu mine este mai greu, eu avand alta pregatire nu-mi gasesc, sau ma rog, imi gasesc mai greu, cica e criza, am mai facut si niste cursuri gratis, etc. Pe mine chiar nu ma impresioneza faza cu cetatenia, nu mi-am dorit niciodata sa o schimb, nu mi se pare normal sa fii obligat sa o schimbi, dar daca esti putin atenta aceste state Ca&Sua-te cam obliga..si mai e varianta ca nu poti parasi statul pana nu-ti faci actele?! nu stiu cat e in Canada dar in State sunt 10 ani, dupa 10 ani mi-am vazut si eu prietena plecata! Eu sunt in Italia, profit de ceea ce-mi ofera statul italian in calitatea mea de rezident - cum ar fi cursurile gratuite, asistenta medicala, nu am dreptul doar sa votez si sa aplic pt anumite job-uri in sitemul public de stat-care nici nu ma intereseaza, daca vreau sa plec in alta tara plec, etc.
Sa stii si tu ca orice, da' absolut orice pare altfel din afara, dar cand te duci si traiesti in sistem lucrurile se schimba complet!

Padme

Tzipi said...

Eu marturisesc spasit, ca in afara de veverite si ratoni, n-am vazut nimic care sa-mi placa in Canada.

Poate ca, Klaus, ar trebui sa faca o postare in care sa detalieze ce anume ii place in Canada si nu a gasit in Europa : ca sa ne lamurim cu totii. Ca in rest, I agree cu Padme 100 % ..

royan32 said...

As zice ca ai vazut ce era mai important! :)))))))

Klaus Varahil said...
This comment has been removed by the author.
Klaus Varahil said...

Trebuie facuta o diferentiere intre emigrare si mers la munca in Europa. Am fost la munca in Europa. Am familie la munca in Europa. Am fost imbiata sa nu emigrez in Canada ci sa merg la munca in Europa. Vorbeam fluent germana si am neamuri in Germania, deci aveam optiuni. Dar am ales sa emigrez. Putea fi in SUA, putea fi in Australia, in Noua Zeelanda sau varianta simpla, Canada. Deci exclus Europa fiindca n-am nevoie de frustrarea de a fi catalogata ca tiganca de catre niste ignoranti, concetateni europeni!
Tzipi uita convenabil ca intentioneaza sa se mute inapoi in Europa si si-a schimbat numele de familie, sa nu fie confundata cu romanii/ tiganii.
E nasol sa fii roman in Europa? Sunt socata!
Daca s-a inteles ca eu am intentionat sa fac vreo comparatie intre Canada si Europa a perceput gresit. Emigrarea in Canada deschide oportunitati pentru unii si INCHIDE pentru altii. Dar asta depinde de fiecare persoana in parte.
Totodata am venit sa gasesc ceva ce in Romania NU am gasit. Dar si asta depinde de fiecare in parte. Declar polemica inchisa. Mi s-a parut evident dar incerc sa o clarific din nou: blogul meu e o viziune a vietii MELE de imigrant in Canada. E o viziune prin definitie limitata de faptul ca eu sunt O persoana si nici nu sunt Dumnezeu sa cunosc adevarul absolut.
Ca sa il citez pe Mircea Badea : " Nu-ti plac, schima canalul !" La fel doresc tuturor, mai ales acelora care simt nevoie sa comenteze despre Canada, dar nu locuiesc aici !

viji said...

just linked this article on my facebook account. it’s a very interesting article for all.


Australian de imigrare

Unknown said...

Hello....what are the common reasons why Canadian companies reject job applications from international candidates?

Unknown said...

hi paula... There are a few reasons. One is that the company doesn't have an LMIA (therefore can't hire interantional workers) or prefers domestic workers because its easier. Another reason is that applicants don't actually read and proprely address the job posting created by the company. You need to do some work preparing each application catering specifically to the needs of the company that you're applying to. Watch out as well for specific items in the job postings: http://www uniivaa com/86-to-get-a-job-in-canada-do-not-put-a-brown-m-m-into-your-job-application